Askonsdag

Idag är det Askonsdagen, så därav var jag på Askonsdagsmässa förut. Jag läste GT, förbön och tackbön sen var jag även med och delade ut nattvarden.

Jag gillade verkligen GT-texten...

Ni fastar under bråk och gräl och skändliga slagsmål.
Som ni fastar i dag blir inte er bön hörd i höjden.
Är det en sådan fasta jag vill se: en dag då man späker sig,
hänger med huvudet som ett strå, ligger i säck och aska?
Kallar du det fasta, en dag som behagar Herren?
Nej, detta är den fasta jag vill se: att du lossar orättfärdiga bojor,
sliter sönder okets rep, befriar de förtryckta, krossar alla ok.
Dela ditt bröd med den hungrige, ge hemlösa stackare husrum,
ser du en naken så klä honom, vänd inte dina egna ryggen!
Då bryter gryningsljuset fram för dig, och dina sår skall genast läkas.
Din rättfärdighet skall gå framför dig och Herrens härlighet gå sist i ditt tåg.
Då skall Herren svara när du kallar, när du ropar säger han: "Här är jag."
Jesaja kapitel 58, vers 4 - 9


Den sa mej väldigt mycket när jag läste den. Sen satt jag även och tänkte på att det alltid finns någon som har det värre. Jag har det ganska kämpigt just nu av olika anledningar, men jag uppskattar det som finns omkring mej. Jag satt och tänkte att även om jag har det riktigt jobbigt nu, så finns det människor som inte har det skyddsnätet som jag har omkring mej. Mina föräldrar ställer upp hela tiden och jag har massor av vänner som finns där för mej. Tänk de som inte har det!
Ibland känner jag att jag inte uppskattar alla som hjälper mej tillräckligt, men till dej som känner dej träffad:
Utan dej skulle jag aldrig orka! Du är verkligen GULD värd för mej! Min ögonsten.
Ingen nämnd, ingen glömd ;)

Jag fick även vara med och dela ut nattvarden. Jag tycker att det är väldigt speciellt att få det uppdraget. Här förmedlar jag Jesus blod till någon, jag är en del i förlåtelsen som de får. Jag känner stor ära i att få vara en länk mellan Gud och den som tar emot nattvarden. Det är så fint, Kristi kropp, för dej utgiven. Jesus gjorde det här för dej, och dej och dej. Han gjorde det för oss alla för att vi ska få evigt liv och kunna vara med honom och Gud sen.

Den här Askonsdagsmässan var precis vad jag behövde känner jag :)

Älskar dej!
                // Jenny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0